perjantai 29. tammikuuta 2016

Tammikuista arkiaherrusta

Alkuvuoden paukkupakkaset lauhtuivat vesikeleiksi. Turkkilaiset vieraat saapuvat sunnuntaina harmillisesti keskelle tammikuista harmautta - ei vitihankia. Uskomaton viikko varmasti kaikille kuitenkin edessä! Koulun pihan lumilinnat ja liukumäet sulivat muutamassa päivässä jäisiksi ja vetisiksi leikkipaikoiksi, eikä märiltä sukilta ole vältytty. Arkinen aherrus jatkuu jälleen talvikelejä odotellen. Jospa talvilomaksi edes saataisiin kunnon talvi takaisin!
Viime viikon lauantaina opettajat kokoontuivat Lapinlahden historialliseen sairaalaan tekemään OPS-työtä. Uuden opetussuunnitelmat perusteet tulee olla valmiina huhtikuussa, joten kokonainen työpäivä tekstien työstämiseen oli tarpeen. Sairaalarakennus tarjosi rauhallisia työtiloja niin luokka- kuin ainekohtaisten tekstien työstämiseen. Työpäivä aloitettiin yhteisesti aamukahvin merkeissä, jonka jälkeen koko porukka vetreytti kehojaan Janiinan johdolla tanssien. Aivot toimii, kun kroppakin on hereillä!
Yhteisenä keskustelun aiheena iltapäivällä oli arviointi ja arvioinnin luonne sekä periaatteet Yhtenäiskoulussa uuden opetussuunnitelman myötä. Opetussuunnitelman mukaan, Helsingin kaupungin peruskouluissa on yhtenäinen arviointikulttuuri, jossa keskeistä on arvioinnin eettisyys ja oikeudenmukaisuus. Arvioinnista saatua tietoa käytetään tietenkin myös opetuksen sekä muun koulutyön suunnittelun sekä kehittämisen pohjana. Rohkaiseva ja kannustava arviointi innostaa oppilasta yrittelijäisyyteen ja arvioinnista saatu palaute rakentaa oppilaan käsitystä itsestään oppijana ja ihmisenä. Opettajia puhuttikin iltapäivän aikana muun muassa se, millaisin keinoin oppilaita arvioidaan. Millä luokalla ensimmäiset numeroarvioinnit annetaan? Millaisia ovat opettajan ja vanhempien väliset arviointikeskustelut? Voisiko numeroarviointia porrastaa?

Yhtenäiskoulun OPSissa haluamme erityisesti korostaa tulevaisuudessakin arviointia osana oppimista ja opiskeluprosessia. Koulun yhteistä arviointikulttuuria rakennetaan painotuksenkin mukaiseen suuntaan: hyvinvoiva oppilas, joka saa kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta, oppii arvostamaan taitojaan ja löytämään vahvuuksiaan.
Ensi viikolla saamme vieraita Istanbulista. Nipa ja Katja luotsaavat koko viikon joukkoja ympäri Helsinkiä. Vieraat ja heitä opastavat oppilaamme vierailevat muun muassa Heurekassa ja Kansallismuseossa, nauttivat koululounaita, pääsevät luistelemaan ja tutustumaan suomalaiseen kulttuuritarjontaan. Vierailun päräyttää käyntiin maanantain pajailta koululla eli yläkoulun bileet. Maanantai-illan järjesteltyissä ovat olleet mukana niin oppilaat, opettajat kuin vanhemmatkin. Illasta saamme lukea lisää mediapajan raportista ensi viikolla.

Lopuksi vielä ykkösluokkalaisten terveiset käsityötunnilta!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti