perjantai 5. toukokuuta 2017

Ilmiömäistä opiskelua

Ilmiöviikko

Yhtenäiskoulussa opiskeltiin viime viikko uuden opetussunnitelman hengessä, ilmiölähtöisesti. Koko koulun yhteinen ilmiö oli tänä keväänä hyvinvointi, johon tutustuttiin monesta eri näkökulmasta ja monin eri tavoin. Ilmiölähtöisessä opiskelussa tutkittavia asioita tarkastellaan kokonaisuuksina, oppiainerajoja ylittäen. Opiskelu on luonteeltaan tutkivaa, ja oppilaan rooli on ilmiölähtöisessä opiskelussa aktiivinen.


Oman navan ympärillä ja vähän kauempanakin

Luokilla 1 - 3 oli viisi erilaista ilmiöpajaa, joista oppilaat valitsivat kolme mieluisinta. Lapsi pääsi johonkin toivomistaan pajoista ja opiskeli tässä pajassa maanantaista torstaihin. Ilmiöpajojamme olivat: "Oma napa paras napa", "Retkeile itsesi iloiseksi", "Tehdään peli", "Mennään metsään!" ja "Tuunataan koulu". Lapset saivat olla mukana suunnittelemassa pajapäivien sisältöjä.


Tehdään peli -ryhmässä suunniteltiin omia ulkoliikuntapelejä. 2-luokkalainen poika kertoo:
-Leikin hauskoja leikkejä ja sain uusia kavereita. Opin uusia pelejä ja opin pelaamaan paremmin fudista. Opin myös, että aina ei saa mitä haluaa. Minulle oltiin kivoja.

Peliohjeet löytyvät ruokalasta.

Koristellaan koulu -pajassa kiinnitettiin huomiota lähiympäristömme viihtyisyyteen. 2-luokkalainetyttö kertoo pajastaan:
-Maanantaina me juteltiin ja suunniteltiin, mitä me tehtäisiin, että koulu näyttäisi hienommalta. Tiistaina me alettiin askarrella niitä juttuja, joita oltiin suunniteltu. Keskiviikkona me jatkettiin askartelua. Torstaina me jatkettiin vielä vähän askartelua ja kun kaikki oli melkein valmista, me pantiin askartelut kaikkialle koululle. Hauskinta oli askarrella kaikkien kanssa yhdessä.

Tässä valmistuu koristeita ruokalan kattoon.

Mennään metsään -ryhmä vietti ilmiöviikon päivät pääsääntöisesti metsässä tutkien metsän vaikutusta ihmisen hyvinvointiin. Retkeilimme lähimetsissä ja Seurasaaressa. Totesimme, että metsässä voi leikkiä, rakennella, olla eväsretkellä, rentoutua, syöttää eläimiä ja tutkia luontoa.
Metsään liittyvät sisällöt ja toimet suunniteltiin yhdessä lasten kanssa, ja välillä aina pysähdyimme pohdiskeleaan oppimaamme; mitä hyvinvointi on? Miten se ilmenee ja mikä siihen vaikuttaa? Miten luonto voi hyvin? Miten ihminen voi siihen vaikuttaa? Opimme, että metsä on varsin ihana paikka, joka tarjoaa meille monenmoisia kokemuksia. Metsä myös tarvitsee välillä meitä ihmisiä pitämään itsestää huolta, jos ei muuten, niin vaikka halaamalla välillä puuta.

Mahtava maja meillä!

Oma napa paras napa -ilmiöpajaan osallistunut tyttö kuvailee pajansa toimintaa:
-Me tehtiin smoothieta ja kuorittiin vihanneksia. Me mentiin metsämeditaatioon ja me tehtiin keittokirja. Hauskinta oli torstaina, kun me leivottiin sämpyläruutuja. Opin tekemään itse terveellisiä välipaloja, mm erilaisen smoothiereseptin.

Retkeilyryhmässä mietittiin, millaisessa ympäristössä ihminen yleensä voi hyvin. Oppilaiden mielestä rauhoittavia ympäristöjä ovat mm metsä, merenranta, avarat paikat, oma sänky, mökki ja mummola. Pohdimme, mistä koulumme lähistöltä tällaisia, rentouttavia paikkoja löytyisi ja teimme retkisuunnitelman. Kävimme avarassa paikassa, eli Taivaskalliolla leikkimässä. Yhdistimme metsäseikkailun ja merenrannan, kun kävimme Vanhankaupunginlahden lintutorneilla tarkkailemassa lintuja. Jännittävää oli mennä liukkaita pitkospuita pitkin Lammassaareen saakka. Totesimme, että hyvän olon voi saada myös esimerkiksi urheilemalla, joten yhtenä päivänä suuntasimme seinäkiipeilemään. Oman sängyn kouluun tuominen koettiin haastavaksi, joten tyydyimme viimeisenä päivänä pitämään rentoutustuokion koululla, jumppamattojen päällä. Hyvin toimi sekin.
-Eikö me voitais tehdä tätä joka päivä! totesi yksi erinomaisen rentoutunut oppilas.

Pitkospuut veivät piilokojulle, josta väijyimme hassujen nokikanojen touhuja.

Kulttuuria ja muuta mukavaa

4 - 6-luokkalaisilla oli valittavanaan yksi paja kolmesta vaihtoehdosta: "Kulttuuri hyvinvoinnin peilinä", "Tehdään käsitöitä" ja "Harrasta Helsingissä".

Harrasta Helsingissä -ryhmässä tavoitteena oli tutustua harrastusmahdollisuuksiin Helsingissä ja vinkata niistä muille ynkkiläisille. Tutkimuksia käytiin tekemässä Tapanilan Erän ympäristössä. Reissun aikana vietettiin siestaa kirjastossa ja välillä myös keilattiin.  Ruokalassa on nähtävissä ryhmän tekemiä harraste-esittelyitä.


Tytöt opettivat toisilleen shakkia.

Kaato!

Tehdään käsitöitä -ryhmässä opeteltiin huovuttamaan palloja. Ryhmien tuotokset ovat nähtävillä koulumme ruokalassa. Ryhmässä tutustuttiin myös tekstiilien kierrättämiseen. Kierrätystilkuista ommeltiin upeita säkkejä. Tytöt innostuivat ompelemaan säkkien reunoja kahdella koneella samaan aikaan. (Älä kokeile tätä kotona!)

Yhteistyö kunniaan

Tehdään käsitöitä -ryhmä tutustui Designmuseon 100 esinettä Suomesta -näyttelyyn.

Hyvässä museossa pääsee myös rentoutumaan.

Ilmiöviikko oli mahtava kokemus myös opettajille!

Opettaja iloitsee työstään

Viidesluokkalainen poika kertoo ilmiöpäivistään:
-Meillä oli semmoinen pajaviikko, jossa tutustuimme kulttuuriin. Meidät oli jaettu ryhmiin, joissa teimme kulttuuriin ja hyvinvointiin liittyviä asioita. Kävimme Ateneumissa ja sellaisessa musikaalissa, jonka nimi oli Lento. Se oli ihan kiva, ja sitä oltiin tehty kaksi vuotta! Kävimme myös rentoutuspajassa, jossa kuunneltiin semmoinen pätkä. Piti vaan laittaa silmät kiinni ja kuvitella, mitä pätkässä tapahtuu.
Ateneumin aarteita tutkimassa


Hyvinvoiva yläkoululainen

Yläkoululaiset lähestyivät hyvinvointia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Oppilaat toivoivat erilaisiin lajeihin tutustumista ja yhdessä tekemistä. Oppilaat pohtivat oppimispäiväkirjoissaan, mitä hyvinvointi on ja miten he itse hoitavat hyvinvointiaan. Maanantaina oppilaat pääsivätkin tutustumaan erilaisiin liikuntalajeihin: ohjelmassa oli kiipeilyä, frisbeegolfia, temppuilua Taitoliikuntakeskuksella tai haavipalloa ja kin-palloa. Taitoliikuntakeskuksen vierailu oli odotettu ja suosittu, myös fiilikset päivän jälkeen kertoivat, että paikka täytti odotukset. Myös muissa lajeissa viihdyttiin ja koettiin hienoja elämyksiä!

Ylöspäin!
Frisbeegolf innosti!
Tiistaina vuorossa oli kehonhuoltoa, käsitöitä, rentoa lenkkeilyä tai hiljaista olemista. Monet oppilaat kertoivat, että hiljainen huone oli paljon kivempi kuin olisi odottanut. "Sai vaan olla!"totesi eräs seiskaluokkainen. Hiljaisessa huoneessa kännykät olivat ehdottomasti kielletty!

Hissukseen...
Keskiviikkona hyvinvointia tarkasteltiin hieman eri kantilta, kun vierailut veivät Kallion lukion musikaaliin tai Heurekaan. Torstaina koko porukka suuntasi piknikille Pikkukoskelle. Luontoäiti päätti piristää yläkoulua kunnon raekuurolla!


Ympäristöoppilaat retkeilivät

Keskiviikkona koulun kaikki ympäristöoppilaat lähtivät retkelle Lammassaareen. Tyytyväisiä koululaisia palasi takaisin koululle iltapäivällä. -Meillä oli ihan sairaan hauskaa! kertoi eräs heistä.

Eväshetki lintutornin kupeessa

Vanhempainyhdistyksen terveisiä:

Toukobileet koululla 19.5. klo 18 - 21

Tervetuloa koko perheen voimin koululle perjantaina 19.5. viettämään mukavaa keväistä iltaa Toukobileiden merkeissä! Toukobileitä vietetään tänä vuonna aikaisempien vuosien oppilasesitysillan paikalla, joten juhlat alkavat koululaisten esityksillä. Kunnon bileisiin kuuluu ehdottomasti tanssi! Niinpä oppilasesitysten jälkeen meitä tanssittaa ja viihdyttää vauhdikas DJ Batman. Tanssikengät siis jalkaan ja mars koululle 19.5. koko kouluyhteisön yhteisiin juhliin!

Bileisiin on vapaapääsy! Muistuttelemme kuitenkin, että hieman käteistä voi halutessaan varata mukaan, sillä luokkien järjestämässä Toukobile-buffassa on myynnissä herkkuja pizzasta mokkapaloihin ja popcorniin. Vanhempainyhdistys tarjoaa kahvia, teetä ja mehua! Toukobile-tapahtuman löydät myös facebookista:
https://www.facebook.com/events/1914265212118659/

Tervetuloa! Nähdään ja viihdytään koko koulu Toukobileissä!

Seuraava viikkotiedote ilmestyy perjantaina 19.5.! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti